Klasa
Każda rasa może specjalizować się w trzech różnych klasach. Profesje te można by dość ogólnie scharakteryzować jako walczące w zwarciu, na dystans bądź przy pomocy magii. Startują one jednak z odmiennymi domyślnymi umiejętnościami, których w trakcie kreacji nie możemy zmienić. Dobierać możemy za to dodatkowe, oczywiście jeżeli klasa na to pozwala.
/images/solucje/MightandMagicX/3-2.jpgKażdą profesję możemy również rozwinąć. Wiąże się to nie tylko z dodatkowymi korzyściami, ale również trudnymi warunkami do spełnienia. W początkowej fazie gry nie mamy więc na to szans.
| Klasa | Umiejętność domyślna | Rozwinięcie |
| Człowiek | ||
| Najemnik | Walka mieczem, Średni Pancerz | Żelazny Wicher |
| Krzyżowiec | Walka mieczem, Magia Światła | Paladyn |
| Wolny Mag | Wzmacniacz Magii, Magia Pierwotna | Arcymag |
| Elf | ||
| Tancerz Ostrza | Walka mieczem, Walka Oburącz | Mistrz Ostrzy |
| Obieżyświat | Walka Sztyletem i Łukiem | Strażnik |
| Druid | Magia Wody i Ziemi | Starszy Druid |
| Krasnolud | ||
| Obrońca | Walka Toporem, Używanie Tarczy | Strażnik Tarczy |
| Zwiadowca | Walka Toporem i Kuszą | Tropiciel |
| Kapłan Run | Walka Włócznią, Magia Ognia | Władca Run |
| Ork | ||
| Barbarzyńca | Walka Buzdyganem, Walka Bronią Dwuręczną | Podżegacz |
| Łowca | Walka Włócznią, Unik | Grasant |
| Szaman | Magia Powietrza i Ziemi | Zaklinacz Krwi |
